Forum portalu Vrinda.Net.pl
Hare Kryszna, Gościu. Zaloguj się lub zarejestruj.
29 Sierpień 2014, 15:13:44

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
Bhagavad-gita 9.34:
"Zawsze myśl o Mnie, zostań Moim wielbicielem, składaj Mi pokłony i oddawaj cześć. Jeśli będziesz całkowicie pogrążony we Mnie, z pewnością przyjdziesz do Mnie."
161467 wiadomości w 8785 wątkach, wysłane przez 908 użytkowników
Najnowszy użytkownik: Viveka
* Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
+  Forum portalu Vrinda.Net.pl
|-+  Fora wewnętrzne
| |-+  Teologia i filozofia Vaisnava (Moderatorzy: Rasasthali, Asikunda)
| | |-+  Etapy i rodzaje wiary
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek. « poprzedni następny »
Strony: [1] 2 3 Do dołu Drukuj
Autor Wątek: Etapy i rodzaje wiary  (Przeczytany 3526 razy)
balarama11
Gościu
« : 08 Czerwiec 2006, 21:34:40 »

Etapy i rodzaje wiary - tekst Bhaktivinoda Thakura.

4 typy motywacji w wielbieniu

Zgodnie ze swoim stanem[ motywacjami] ludzie starają się zadowolić Pana z 4 przyczyn

1 Bhaya – z powodu strachu
2 Asha- dla zaspokojenia materialnych aspiracji
3 Kartavya- buddhi –z powodu poczucia zobowiązania [wdzięczności]
4 Raga- z powodu szczerej atrakcji do Pana
Osoby , które czczą Pana z powodu strachu , które obawiają się piekła, ubóstwa, , cierpienia i śmierci. Osoby, które czczą Pana dla zaspokojenia materialnych aspiracji, wielbią i modlą się intensywnie o materialne szczęście, o korzyści płynące ze zwiększania materialnego rozwoju [ awansu]. Szczęśliwie, w procesie ishvara-sadhana - czczenia Pana , chociaż początkowo są oni motywowani strachem czy materialną korzyścią , wielu ostatecznie porzuca takie motywacje czczenia i stają się przywiązani do shuddha-bhajana , czystego wielbienia Pana. Następnie są ci, którzy zaczynają czcić Pana z uczuciem wdzięcznosci, pojawiajacej się w wyniku wyobrażenia  Boga jako stwórcy. Ich nastrój czczenia jest znany jako kartavya-buddhi. Ale nie nakłaniani przez bhaya[z powodu strachu], asha[dla materialnych celów] czy kartavya-buddhiz [z poczucia zobowiązania], ci , którzy zwracają się do Pana z naturalnym uczuciem, zaczynają czcić go w nastroju raga. Po prostu widząc jakiś szczególny obiekt, czyjeś serce instynktownie biegnie ku niemu bez chwili zwłoki , namysłu. Ten , którego atrakcja w sercu spontanicznie wzrasta na samą myśl o Panu jest czcicielem w nastroju raga [ spontanicznej atrakcji]. Ci , którzy wielbią Pana powodowani bhaya, asha czy kartavya-buddhi nie są na  tak czystym poziomie. Ale ci , którzy czczą Pana zgodnie z raga są rzeczywistymi wielbicielami.

cdn
Zapisane
balarama11
Gościu
« Odpowiedz #1 : 08 Czerwiec 2006, 22:14:13 »

Czystosć  Raga Bhajanu

Żywa istota i Pan mają głęboki związek. Kiedy pojawia się raga ta relacja  staje się wyraźna. Ten związek jest wieczny, co do tego  nie ma wątpliwości, ale z powodu materialnego uwarunkowania, dusza pozostaje ukryta. Może jednak wykorzystać  dobrą sposobność, kiedy ta się pojawia Wtedy tak jak ogień powstaje  kiedy krzesisz zapałkę czy krzemień,  tak dzięki sadhanie , praktyce , ukazuje się ten związek . Wiele osób może nawet osiągnąć tą relacje poprzez praktykę opartą na bhaya, asha  czy  kartavya-buddhi. Druva najpierw wielbił Pan z pragnieniem osiągnięcia królestwa , ale dzięki sadhanie[praktyce] w jego sercu zrodziła się atrakcja , powab do czystej relacji   z Panem. Od tego momentu nie był już zainteresowany  błogosławieństwami w postaci materialnych radości i odmówił ich przyjęcia.

cdn
Zapisane
Purnaprajna
Ósmy Pasażer Vrindy


Łaska Bhaktów: 419
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 5035


Ósmy Pasażer Vrindy


WWW
« Odpowiedz #2 : 09 Czerwiec 2006, 14:22:39 »

Dzięki i czekamy na więcej.
Zapisane

balarama11
Gościu
« Odpowiedz #3 : 09 Czerwiec 2006, 15:46:39 »

Uregulowane wielbienie Pana oparte na poczuciu zobowiązania w porównaniu do innych poziomów czczenia  
Bhaya i asha to jest  zdecydowanie nizszy stan . Kiedy inteligencja wielbiciela staje się czysta, porzuca on bhaya i asha ,a kartavya-buddhi staje się jego wyłączną motywacją, Pomimo ,ze  nie pojawia się stan raga  w stosunku do Boga ,wielbiciel nie powinien porzucać czczenia  zgodnie z kartavya-buddhi. Z tego poczucia zobowiązania ,  kartavya-buddhi, wyłaniają się dwie skłonności : vidhi-samana – szacunek dla zasad , i avidhi-parityagya- unikanie rzeczy , czynności, które stoją w sprzeczności z  zasadami. Te zasady wielbienia Pana zostały ustanowione przez wielkich wielbicieli dawno temu i zapisane w pismach. Podążanie zgodnie z  pismami  i szanowanie zasad wyrasta z poczucia zobowiązania , kartavya-buddhi.
Zapisane
balarama11
Gościu
« Odpowiedz #4 : 09 Czerwiec 2006, 20:03:11 »

Rozwoj wiary  i wielbienie Pana zgodnie z postępem swiadomosći

Jeśli zbadamy historyczne zapiski na całym świecie znajdziemy w nich oczywiste dowody, że  wiara w Pana  jest czymś  powszechnym [wspólnym] i jest stałą , niezmienną cechą wszelkiego rodzaju ludzkiego . Niecywilizowane leśne plemiona żyją w bardzo prymitywny sposób, podobnie jak zwierzęta , ale   czczą oni słońce, księżyc, ogromne góry, wielkie rzeki i wysokie drzewa jako swoich dobroczyńców  i kontrolerów. Dlaczego to robią ? Chociaż dusza, żywa istota jest głęboko pogrążona w iluzji, jej wiara w Boga , która jest naturalną cechą duszy, manifestuje się  w  różnym stopniu zależnie od poziomu tego uwarunkowania. Kiedy człowiek staje się cywilizowany , poznaje i zdobywa różnego typu wiedzę i edukację , jego wiara staje się mocniej okryta materialistyczną logiką, kutarka. Wtedy ateizm , czy jeszcze gorzej , nirvanavada, voidyzm ,wchodzi do jego umysłu. Zrozumiałe jest  ,ze tego typu odrażające przekonania  są po prostu symptomem słabej i chorej świadomości.
Zapisane
Artur
Forum.Vrinda.Net.pl
*********

Łaska Bhaktów: 664
Offline Offline

Wiadomości: 6450


.:Hare Kryszna:.


WWW
« Odpowiedz #5 : 09 Czerwiec 2006, 20:25:16 »

Cytat: balarama11
Chociaż dusza, żywa istota jest głęboko pogrążona w iluzji, jej wiara w Boga , która jest naturalną cechą duszy, manifestuje się  w  różnym stopniu zależnie od poziomu tego uwarunkowania. Kiedy człowiek staje się cywilizowany , poznaje i zdobywa różnego typu wiedzę i edukację , jego wiara staje się mocniej okryta materialistyczną logiką, kutarka. Wtedy ateizm , czy jeszcze gorzej , nirvanavada, voidyzm ,wchodzi do jego umysłu. Zrozumiałe jest  ,ze tego typu odrażające przekonania  są po prostu symptomem słabej i chorej świadomości.
Co o tym myslicie? Ma ktosc pomysl i chec, zeby rozwinac lub przeanalizowac ten fragment?
Zapisane

Możesz swobodnie cytować treść moich postów czy wiadomości prywatnych, podając źródło (link), autora (Artur) i datę. Jeśli będę chciał zadbać o prywatność, względem tego, co napisałem, wyraźnie to zaznaczę!
Flork


Łaska Bhaktów: 248
Offline Offline

Płeć: Kobieta
Wiadomości: 1495



« Odpowiedz #6 : 09 Czerwiec 2006, 20:31:24 »

ja nie wiem co napisac - po prostu - kiedy uslyszalam o Krsnie po raz pierwszy - na jakiejs tam - imprezie poetyckiej w Kotli - czy gdzies tam - choc - nie bylam ani cierpiaca - ani ciekawa - ani poszukujaca - pomyslalam - "kurcze! - cos wreszcie w moim swiecie ma jakis sens  Zszokowany "

i to wszystko

pozdrawiam z mantra na ustach Wykrzyknik
Zapisane

"każdy podąża Moją ścieżką pod każdym względem"
Kula-pavana
Administrator
*********

Łaska Bhaktów: 1719
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 16734



« Odpowiedz #7 : 09 Czerwiec 2006, 20:46:52 »

Cytat: artur
Cytat: balarama11
Chociaż dusza, żywa istota jest głęboko pogrążona w iluzji, jej wiara w Boga , która jest naturalną cechą duszy, manifestuje się  w  różnym stopniu zależnie od poziomu tego uwarunkowania. Kiedy człowiek staje się cywilizowany , poznaje i zdobywa różnego typu wiedzę i edukację , jego wiara staje się mocniej okryta materialistyczną logiką, kutarka. Wtedy ateizm , czy jeszcze gorzej , nirvanavada, voidyzm ,wchodzi do jego umysłu. Zrozumiałe jest  ,ze tego typu odrażające przekonania  są po prostu symptomem słabej i chorej świadomości.
Co o tym myslicie? Ma ktosc pomysl i chec, zeby rozwinac lub przeanalizowac ten fragment?


mysle ze nie zawsze jest to prawdziwe i ze jest to zbyt szeroka generalizacja, choc byc moze w tamtym okresie w Indiach byl to generalny trend spoleczny. Aniołek
Zapisane

sarvatma-snapanam param vijayate sri-krsna-sankirtanam - Niech ci, ktorych jazn pograzona jest w transcendencji, spiewaja razem swiete imiona Kryszny - Pan Caitanya
balarama11
Gościu
« Odpowiedz #8 : 09 Czerwiec 2006, 22:49:44 »

Cytat: Kula-pavana
Cytat: artur
Cytat: balarama11
Chociaż dusza, żywa istota jest głęboko pogrążona w iluzji, jej wiara w Boga , która jest naturalną cechą duszy, manifestuje się  w  różnym stopniu zależnie od poziomu tego uwarunkowania. Kiedy człowiek staje się cywilizowany , poznaje i zdobywa różnego typu wiedzę i edukację , jego wiara staje się mocniej okryta materialistyczną logiką, kutarka. Wtedy ateizm , czy jeszcze gorzej , nirvanavada, voidyzm ,wchodzi do jego umysłu. Zrozumiałe jest  ,ze tego typu odrażające przekonania  są po prostu symptomem słabej i chorej świadomości.
Co o tym myslicie? Ma ktosc pomysl i chec, zeby rozwinac lub przeanalizowac ten fragment?


mysle ze nie zawsze jest to prawdziwe i ze jest to zbyt szeroka generalizacja, choc byc moze w tamtym okresie w Indiach byl to generalny trend spoleczny. Aniołek


Ja myślę ,ze Bhaktivinoda porusza pewien aspekt , ostatecznie sam był wykształconą osobą i kształcił swoje dzieci
 Czasami tak bywa ,ze pod wpływem cywializacji tracimy kontakt z naturą , z Bogiem.  Ja nie myślę ,ze edukacja  oznacza odejścia od Boga i nie wydaje mi się żeby edukacja oznaczała odwrócenie się do Boga . Wiele wykształconych osób jest wielkimi wielbicielami. Raczej byłbym skłonny uważać,ze chodzi tu o określony rodzaj edukacji, odrzucający wiarę w Boga jako przesąd, o  pewien typ ludzi , intelektualistów, którzy w powiązaniu z nauką tworzą bardzo wyrafinowaną filozofię odrzucającą Boga, w odróżnieniu od osób prostych, [które też odrzucają Boga ale nie są w stanie tworzyc ateistycznych ideei , które odciągają ludzi od Boga]. Z drugiej strony Bhaktiwinoda pisze,ze prości ludzie z niecywilizowanych plemion nie mają zbyt głębokiego zrozumienia Boga. Więc może chodzi o to,ze edukacja powinna zarazem pomagać w zrozumieniu Boga i iść w parze  z wiarą , a nie zabijać wiarę

fajnie ,ze to analizujecie , dobrze ,ze ludzie myślą a nie beznamietnie przyjmuja wszystko; w sumie też miałem problem z tym fragmentem

mój angielski jest taki sobie więc orginał

When man becomes civilized and takes to various types of knowledge and education his faith becomes more covered due to materialistic logic, kutarka. Then atheism, or even worse, nirvanavada, voidism, takes hold of his mind. It is to be understood that all of these detestable types of faith are simply symptoms of weak and unhealthy consciousness.
Zapisane
balarama11
Gościu
« Odpowiedz #9 : 09 Czerwiec 2006, 23:49:20 »

o  Uśmiech następny rozdział wiele wyjaśnia odnośnie tych kontrowersji


Ateizm - jego 3 rodzaje
Są trzy niższe  ludzkie uwarunkowania między  prymitywnym, niecywilizowanym stanem a kompletną wiarą w przepięknego Pana. Znane są one jako:
 1]Nastikyavada- ateizm.
2) Jadavada - materializm.
3) Sandehuvada or nirvanavada – sceptycyzm czy voidyzm .

Działajac jako przeszkody na ich  ścieżce postępu , te trzy uwarunkowania  prowadzą ludzi do opłakanego stanu. Oczywiście , nie każdego to dotknie  .Lecz ci , którzy są zaatakowani przez tą chorobę stają się związani i nie robią postępu ku wyższym etapom życia. Poprzez   właściwe wykształcenie [ trening]  ishvara-bhakti-sadhana, czczenie Pana ,wewnątrz  kołyski  systemu varnaszrama-dharma [idealny system społeczny]nawet niecywilizowani ludzie dżungli , poprzez siłę kulturalnych manier .,właściwe zachowanie i dobrą edukację , bardzo szybko osiągają  życie w oddaniu. To jest naturalna ścieżka postępu dla ludzkości . Ale jeśli choroba tych trzech materialnych filozofii dotknie kogoś , wtedy dusza upada w nienaturalny stan egzystencji.
Zapisane
balarama11
Gościu
« Odpowiedz #10 : 09 Czerwiec 2006, 23:51:54 »

więc chodziłoby tutaj nie tyle o edukację jako taką ale o dobrą i złą edukację
Zapisane
Purnaprajna
Ósmy Pasażer Vrindy


Łaska Bhaktów: 419
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 5035


Ósmy Pasażer Vrindy


WWW
« Odpowiedz #11 : 10 Czerwiec 2006, 00:10:56 »

Zgadzam się z komentarzami Balaramy11. Kutarka to błędna logika czy też bezużyteczne argumenty, których konkluzje nie są zgodne z śastrami. Wykształcenie którego efektem jest kutarka, doprowadza do jakże rozpowszechnionych we współczesnym świecie, filozofii materialistyczno-ateistycznych.
Zapisane

Artur
Forum.Vrinda.Net.pl
*********

Łaska Bhaktów: 664
Offline Offline

Wiadomości: 6450


.:Hare Kryszna:.


WWW
« Odpowiedz #12 : 10 Czerwiec 2006, 13:00:16 »

Cytat: balarama11
o Uśmiech następny rozdział wiele wyjaśnia odnośnie tych kontrowersji
Mozna bylo sie tego spodziewac. Bardzo Szczęśliwy Wlasciwiwe chyba nie chodzi o kontrwersje, bardziej o zastanowienie, zrozumienie. Czasem mozna odniesc wrazenie, ze Srila  Bhaktivinod Thakur uzywa skrotow myslowych ale tak podanych, ze pobudzaja inteligencje, zastanawiaja, sklania do refleksji. Byc moze (tak jak w tym przypadku) dochodzi do tego kwestia tlumaczenia ale osobiscie nie mam mozliwosci oceny ani tez nie chce oceniac, gdzy bardziej istotna jest wdziecznosc za udostepnienie tekstu w jezyku polskim. Dziekuje za teskt i komentarze.
Zapisane

Możesz swobodnie cytować treść moich postów czy wiadomości prywatnych, podając źródło (link), autora (Artur) i datę. Jeśli będę chciał zadbać o prywatność, względem tego, co napisałem, wyraźnie to zaznaczę!
Artur
Forum.Vrinda.Net.pl
*********

Łaska Bhaktów: 664
Offline Offline

Wiadomości: 6450


.:Hare Kryszna:.


WWW
« Odpowiedz #13 : 10 Czerwiec 2006, 13:01:28 »

Cytat: Purnaprajna
Kutarka to błędna logika czy też bezużyteczne argumenty, których konkluzje nie są zgodne z śastrami.
Wlasnie mialem o to zapytac. Dzieki - czytasz w myslach. Puszcza Oczko
Zapisane

Możesz swobodnie cytować treść moich postów czy wiadomości prywatnych, podając źródło (link), autora (Artur) i datę. Jeśli będę chciał zadbać o prywatność, względem tego, co napisałem, wyraźnie to zaznaczę!
balarama11
Gościu
« Odpowiedz #14 : 12 Czerwiec 2006, 17:03:48 »

Fizyczne i mentalne różnice pomiędzy ludzką rasą

Pomiędzy ludźmi w różnych krajach i na różnych kontynentach występuje duże zróżnicowanie. Chociaż ich główna, zasadnicza natura jest jedna, to jednak  drugorzędnych cech  jest wiele – nie znajdziecie dwóch ludzi na świecie którzy są identyczni. Nawet bliźniacy urodzeni w tym samym łonie różnią się formą i cechami, czy można  się zatem spodziewać po ludziach urodzonych w różnych krajach ,że będą mieli   te same przymioty [cechy] ? Różne kraje to różna woda, powietrze, góry, lasy , różne pożywienie i ubrania. Z tego powodu ludzie z tych miejsc , w naturalny sposób mają [rozwijają] różną budowę cielesną, karnację, zwyczaje, przyodziewek i jedzenie. Podobne mentalność też jest odmienna. W ten sposób ludzkie idee Boga , chociaż zasadniczo podobne, różnią się detalami. Kiedy ludzie w różnych miejscach wychodzą z etapu  barbarzyństwa wtedy krok po kroku przybliżają się ku cywilizowanemu poziomowi, co prowadzi do etapu dociekania , etapu moralności i ostatecznie do stanu oddania. Na tym cywilizowanym etapie pojawia się różnorodność w mowie, na etapie dociekania różnorodność odzieży , na etapie moralności  różnorodność pokarmu a na etapie oddania różnorodność w mentalności. To powoduje, że powstają różnice  w sposobie czczenia Pana Boga. Rozpatrując obiektywnie to  te różnice  nie są  czymś szkodliwym. Jeśli  jest zgoda dotycząca istoty natury Boga i oddawania Mu czci , wtedy nie ma przeszkód  w osiągnięciu tego samego rezultatu. W ten sposób Mahaprabhu nauczał ,że powinniśmy instruować każdego o wielbieniu nieskazitelnej  formy Pana ale w tym samym czasie nie powinnismy krytykować innych form kultu.
Zapisane
Strony: [1] 2 3 Do góry Drukuj 
« poprzedni następny »
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © Simple Machines LLC
Copyright © 1999-2011 by Vrinda.net.pl
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!
Strona wygenerowana w 0.293 sekund z 19 zapytaniami.